Gázkazán, gázkészülék éves karbantartása – Miért fontos?

  • 04 сентября 2019 07:18:36
  • Отзывы :0
  • Просмотров: 467

Gázkazán, gázkészülék éves karbantartása – Miért fontos?

Milyen feltételekkel érvényesíthetjük a gázkazán garanciális lehetőségeit? 
Hogyan érhetjük el, hogy a gázkészülék optimálisan működjön, és ezáltal pénzt takarítson meg számunkra? Blogposztunkban kitérünk arra is, hogy melyek azok a legfontosabb gázkazán alkatrészek, amiket egy felkészült kazánszerelő mindig átvizsgál a biztonságos működés érdekében. 

Gázkazán garancia érvényestésének feltételei

Egy kazán garanciális használatának és telepítésének a feltétele az, hogy a tulajdonos a készüléket csak abban az esetben üzemeltesse, ha ahhoz megvan valamennyi szükséges hivatalos dokumentuma.

Ezek a következők:

  1. Fizetési bizonylat, magyarul számla, ugyanis hazánkban hiába van kitöltött garanciaszelvény nem ér semmit, ha nincs mellette a számla, ugyanis a külföldről behozott gázkészülékekre a hazai forgalmazó nem köteles garanciát adni;

  2. Kéményseprő szakvélemény, ha az égéstermék elvezetés kéménynek minősül. Ezek általában a függőleges elvezetések. Megj.: vízszinteset már alig-alig engednek;

  3. GÁZMEO, ha a gázvezeték új, vagy a régit 1 méter hosszon visszabontotta a kivitelező;

  4. Fűtési visszatérő ágba beépített mágneses iszapleválasztó szűrő. Valami komolyabb, és nem sima fémszűrő, ami maximum a kecskebékát fogja meg.

  5. A termék beüzemelése a garanciális szakszervizzel, aki a forgalmazóval van szerződében;

Ha ez mind megvan, akkor a készülék garanciálisan elindul és működik remélhetőleg 15-18 éven keresztül.

Az, hogy milyen hosszú lesz ez az élettartam, abban a legnagyobb szerepe az éves karbantartásnak van. Ugyanis a garancia, ha négy évre szól, az azt jelenti, hogy a beüzemeléstől eltelt egy év után a gázkészüléket újra és újra évenként karban kell tartatni a szakszervizzel, különben elveszti a garanciáját.

Mi szükség van a gázkazán éves karbantartásra? Mi az előnye?

Ugyanaz, mint a gépkocsiknál az éves szerviz. A karbantartás során visszaállítják a készülék maximális hatásfokát, ugyanis egy év alatt ez sokat változhat a folyamatos működés alatt, illetve a gázszolgáltató által biztosított gázminőség is változik és ezt a készülékkel egy füstgázelemző segítségével újra kell kalibrálni. Ez a beállítás garantálja, hogy a gázkészülék nem fog többet fogyasztani, sőt még a számlából is faraghat valamennyit.

A tisztítás szempontjából legfontosabb kazán alkatrészek
 

Fontos, hogy a készülékből távolítsuk el a port és a szennyeződést, ami egy év alatt odakerült, vagy amit a ventilátor beszívott. A ventilátor előtt van egy műanyag szivacs azt szinte minden második év után ki kell cserélni, ha elkoszolódott. Feltűnő, azoknál a kertes házaknál a szűrő koszolódása, ahol virágoskert van.

Szintén javasolt maximum két évente kicserélni a készülék gyújtó elektródáját, hogy a megfelelő készülékbegyújtás létrejöjjön. Ellenőrizni kell a gázégőt, hogy milyen állapotban van.

A hőcserélő külső felületét le kell tisztítani. Ehhez tisztító spray áll a szervizes segítségére. A szigetelő lapokat 4-5 évente ki kell cserélni az elöregedés miatt.

Ellenőrizni kell a vízoldalon, hogy mennyire van a készülék vízkövesedve, elkoszolódva. A kombi készülékekben két hőcserélő található. Egy használati melegvíz (HMV) hőcserélő és egy primer, fűtési hőcserélő. 1 mm vízkőképződés, a hőcserélő belső falán 6-8%-os hatásfok csökkenést eredményez, ami megnöveli a gázszámlát. Amikor a hőcserélő eldugul, akkor azt ki kell savazni, ami soha nem minősül garanciális javításnak. A karbantartás térítés köteles, ami egy kondenzációs készüléknél 2019-ben, kb.: 25.000 Ft + áfa (munkadíj + kiszállás) és a kopó alkatrészek még nincsenek benne.


Mikorra időzítsük a gázkazán éves karbantartását?

Fontos, hogy a szervizessel már lehetőleg a fűtési szezon kezdete előtt két, három hónappal egyeztessünk, mert a szezonban már úgy sem tudnak jönni időben. A legtökéletesebb időpont az augusztus. Ha addig nem tud jönni, akkor fűtési szezonban már szinte lehetetlen. Hazánkban szinte megszűnt a gázkészülék szerelő képzés. A gázkészülék szervizesek átlagéletkora hazánkban 55 év körül van.

Ezért, ha teheti, tartson jó kapcsolatot szervizesével ugyanis tíz év múlva nagy kérdés, hogy ki fog kazánt szerelni.

Viszont ezeknek a szervizeseknek az az előnyük, hogy rendkívül nagy tapasztalattal rendelkeznek, ugyanis a dugulás során vagy az egyszerű karbantartás során általában a fűtési rendszert is átnézik. Ma már természetes dolognak tekinthető, hogy vízelemzést végeznek. Megnézi, hogy a fűtési rendszer lúgos vagy savas összetételű. Azaz vízkövesedni, vagy korrodálódni akar a rendszer. Ekkor inhibitorok segítségével semlegesíthető a fűtési rendszer.


A gázkazán meghibásodások 95%-a emiatt az egyetlen ok miatt történik | A vízminőség

A tökéletes az lenne, ha egyszer rászánná magát a tulajdonos és átmosnák a fűtési rendszert, amit már a rendszer kiépítése során el kellett volna végezni, ekkor garantálható a tökéletes hatásfok és a problémamentes működés. Ugyanis a készülék meghibásodások 95%-a a nem megfelelő fűtési rendszer vízminősége alapján jön létre.

A másik eset a kémény, az égéstermék elvezetés megvizsgálása. Ha túl hosszú, kb. 8-10 méteres az elvezetés, akkor meg kell nézni, hogy nincs e vízvisszafolyás a készülékbe, ami újabb meghibásodást okozhat. Ezt a kivitelező tudja orvosolni, de általában a kéményseprő is felhívja erre a figyelmet.

A szobatermosztát, ha lehetséges legyen BUS vezérlésű modulációs, ami átveszi a készülék műszerfalának működését. Ez azért jó, mert a moduláció a komfortérzetet tudja javítani, illetve pontos információt küldd a kazánnak. Régi „tik-tak” termosztátok 2-3 fokot is csalhatnak, illetve indokolatlanul kapcsolgatják a készüléket, ami az élettartamát gyorsan csökkenti. A BUS-os szobatermosztát termék specifikus. A Biasi BUS vezérlésű termosztátja a REMOCON névre hallgat. Kb. 30.000 Ft az épületgépészeti üzletekben. Napi-heti programozású, de kb. a magyar háztartások 10%-a programozza be a termosztátot.

Fontos, hogy ha valamilyen probléma van a kazánnal, akkor mondjunk el a szervizesnek mindent őszintén. Ugyanis a BIASI kazánokban pontosan visszakereshető a vezérlésben, hogy a végfelhasználó mikor és mennyi ideig használta a készüléket fűtésre és HMV-re. Mikor és hányszor nyomogatta a RESET gombot, vagy mikor töltötte fel a készüléket.

Fontos! Soha ne nyúljon be a készülékbe! 

Az idegenkezűség nagyon súlyos és tiltott dolog. A végfelhasználót a forgalmazó emberi élet veszélyeztetése címén beperelheti. Persze ezek nagyon ritkán fordulnak elő, mert a végfelhasználók egyre tudatosabbak és a karbantartások száma is növekszik, de országos szinten még most sem megy 45% fölé, ami rendkívül kevés. Ugyanis legtöbbször akkor hívják ki a szervizest, amikor már a kazán le akar esni a falról. Ha lehetséges, akkor a kazánt mindig ugyanaz a szervizes szerelje. Nem szeretik, ha másik szervizes is belenyúl, mert akkor a felelősség nehezen bizonyítható.

A BIASI-nál valamennyi hivatalos beüzemelés, javítás és karbantartás bekerül a gyártó online rendszerébe, amit minden szervizes kezel és vezet és azt a forgalmazó és a gyártó is követ. Ebből számolják a telepítési és meghibásodási statisztikát, ami folyamatos segítséget nyújt a jövőbeni tervezésekhez és fejlesztésekhez.

 
Оставить отзыв  ↓
 
Még nem érkeztek vélemények.